AKTUALIZOVANÉ MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ VLÁDY ČR OD 16. 3.

Na mimořádném jednání vlády v neděli 15. března 2020 Vláda ČR rozhodla v rámci preventivních kroků proti šíření koronaviru o dalších mimořádných opatřeních. 23. 3. byl termín prodloužen (usnesení vlády č. 279 ze dne 23. března 2020 ve spojení s mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví ze dne 23. 3. 2020, č. j. MZDR 12745/2020-1/MIN/KAN ). Od půlnoci 16. března až do 1. dubna 6.00 ráno platí omezení volného pohybu osob až na vymezené výjimky. Po obsahové stránce se omezení volného pohybu osob od Usnesení vlády ČR ze dne 15. března 2020 č. 214 a č. 215 nemění. K usnesením byl vypracován právní výklad, který je proto stále aktuální.

 
Z usnesení jednoznačně vyplývá, že je zakázáno vše, co není z obecného zákazu Usnesení 215 explicitně vyňato. Lze tedy konstatovat, že i členové jednotlivých SK/TJ, kteří se přímo nepodílí na nezbytném chodu SK/TJ či sportoviště, tj. nenaplňují charakterem své činnosti výjimku dle bodu I. písm. a) Usnesení 215 (zaměstnání, výkon podnikatelské či jiné obdobné činnosti), podléhají zákazu přítomnosti na sportovištích.

 

K postavení a s tím spojená práva a povinnosti profesionálních sportovců naleznete ve výkladovém stanovisku Národní sportovní agentury zde.

 

Závěry:

 

1. Je vydán absolutní zákaz přítomnosti na veškerých sportovištích pro veřejnost.

 

2. Zákaz přítomnosti na sportovištích pro členy jednotlivých SK/TJ na vlastních či dlouhodobě pronajatých sportovištích lze dovodit z Usnesení 215 upravující volný pohyb osob na území celé České republiky. Zákaz neplatí výhradně pro osoby, které svou činností splňují podmínky pro výjimku dle bodu I. písm. a) Usnesení 215 (výjimka cest do zaměstnání a k výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti) 

 

3. Ve vztahu k profesionálním sportovcům a členům sportovní reprezentace v jednotlivých sportovních odvětvích se doporučuje vyčkat aktuálního výkladového stanoviska Národní sportovní agentury.

 

Doporučujeme sportovním subjektům, aby přijaly příslušná opatření a doporučení pro zaměstnavatele, zejména:

 

- využívat nejvyšší možnou měrou práci na dálku, pokud ji zaměstnanci mohou vykonávat v místě bydliště,

- podporovat dovolené a placené volno pro zaměstnance,

- omezit výkon prací, které nejsou významné pro zachování činnosti zaměstnavatele.

 

Možnost uzavření dohody se zaměstnancem o práci z domova - v návaznosti na rozhodnutí o mimořádných opatřeních, která jsou vydávána příslušnými státními orgány, v souvislosti s výskytem onemocnění COVID-19, a souvisejícím utlumením činnosti sportovních spolků, ke kterému dochází, je možné do určité míry situaci řešit i dohodou, kdy se zaměstnavatelé, svazy nebo velké tělovýchovné jednoty, se svými zaměstnanci dohodnou na dočasném výkonu práce z domova.

Zde poskytujeme vzor Dohody o výkonu práce z domova.

 

Doporučení postupu k uplatnění náhrady škod, způsobených vyhlášením nouzového stavu a souvisejícími nařízeními vlády, může ČUS připravit až po 1. dubnu, kdy má MPSV ČR vypsat konkrétní dotační programy státní podpory.

 

V předstihu dá ČUS k dispozici pro zaměstnavatele (SK/TJ a svazy) obecný vzor vnitřního předpisu k překážkám v práci zaměstnanců, způsobených krizovými nařízeními vlády, který si každý zaměstnavatel přizpůsobí vlastním podmínkám konkrétních překážek v práci zaměstnanců, vzniklých z důvodu plnění nařízení vlády.

 

Stanoviska a návody budou ČUS vydávána vždy až v okamžiku, kdy budou nastaveny a známy konečné podmínky pro řešení těchto situací – například postupem schváleným a vyhlášeným Vládou ČR.

 

 

 

Výkladové stanovisko v návaznosti na Usnesení vlády ČR ze dne 15. 3. 2020 č. 214 a č. 215 od JUDr. Daniela Viduny je až do 1. dubna stále aktuální